Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

A sikeres vállalkozó 10 tulajdonsága

Milyen a jó vállalkozó? Ha a következő 10 pont többsége igaz rád, akkor érdemes lehet vállalkozásba kezdened!

 A régi keretek átlépése, újak utak keresése. Steve Jobs, az Apple kultikus zsenije és Mark Zuckerberg, a Facebook-fenegyerek sorsa egy érdekes ponton találkozik. Saját ötleteiktől vezérelve, új trendeket diktálva váltak korszakalkotóvá. A vállalkozói archetípus képviselőjeként a mindent átható bizonyítási kényszer hajtotta őket, ennek szellemében találtak ki forradalmi innovációkat, melyek megváltoztatták a világhoz való viszonyunkat.

Egészséges önbizalom. A jó vállalkozó a pesszimizmus árnyékát is kerüli, igyekszik pozitív lenni, és hisz a cég víziójában. Az eredményes vállalkozók többsége kifelé élő, extrovertált és magabiztos személyiség (az introvertált, csendes befelé fordulás inkább az alkalmazotti viselkedés jellemzője a kutatások szerint).  

Kihívások keresése. Az emberek többségét sokkolják a nehéz helyzetek, ám az igazi vállalkozó élni sem tud állandó kihívások nélkül, ez ad neki „adrenalin rusht,” az élethez nélkülözhetetlen pörgést. Lételemük a változás, az állandóság untatja őket. Mindig új, még eddig járatlan utakat keresnek, melyen elindulva mindenki másnál sikeresebbek lehetnek.

A talpraesett vállalkozó ért az emberek nyelvén. Megtalálja a legjobb szakértőt a legfontosabb feladatokra, egyfajta szupercsapatot szervez maga köré (talál egy remek HR-est, profi pénzügyest és egy leleményes marketing stratégát). Könnyen megtalálja velük az összhangot: a munkatársai egy idő után már nem teherként élik meg a munkába járást, inkább egy összetartó közösség tagjaiként tekintenek magukra.

A kreatív vállalkozó motiválja a csapatát. A feladatok delegálása közben lelkesíti és ösztönzi az embereit, így azok jobban élvezik a munkát, ami harmonikusabb vállalati struktúrát és kifinomult vállalati kommunikációt eredményez.

Rendszerben gondolkodik. A rutinos vállalkozó pontosan tudja, hol kell keresnie az üzleti döntéseket alátámasztó adatokat, melyik alvállalkozóhoz kell fordulnia az ügyek intézésekor. Mindent rendszerben lát, szabályos táblázatokba szervez, hogy időt spóroljon a mindennapi feladatok megoldásával. Minél nagyobb a vállalat, annál féktelenebbé válik a káosz, ha a vezető nem ragaszkodik a jól átlátható struktúrákhoz. Az eredményesen dolgozó vállalkozó mindig átlátja a káoszt, legyen szó végtelennek tűnő Excel-táblázatokról, több szekrényt kitöltő szállítási adatokról vagy szofisztikáltan megfogalmazott jogi dokumentumokról.

Belső kontroll. Ebbe a csoportba tartozunk, (és egyúttal sikeres vállalkozóként gondolkozunk), ha úgy érezzük, mi irányítjuk életünk történéseit. A külső kontrollos személyiség ezzel szemben a külső eseményeket teszi felelőssé élete alakulásáért. A vérbeli vállalkozó tudja, hogyan lehet úrrá az élet megpróbáltatásain, ráadásul élvezi is ezt a küzdelmet.

Fokozott felelősségvállalás. Egy cég vezetője már nemcsak a saját pénzügyeiért lesz felelős, az alkalmazottakról is gondoskodnia kell. Ez nemcsak a hónap végi fizetés korrekt ütemezését jelenti: az ő vállát nyomja a vállalat fejlődése, a versenytársakkal való küzdelem folyamatos feszültsége, emellett a szervezeten belüli személyes konfliktusokat is orvosolnia kell. A több oldalról támadó felelősség nem nyomja agyon a vállalkozót, optimális esetben az egyensúly megteremtésének művészévé válik.

Racionális döntéshozás. Nehezen hozunk döntéseket, különösen akkor, ha az mások életére is hatással lehet. A sikeres vállalkozó számos éles helyzetben hozott döntéssel menti meg a cégét, a lehetséges opciókat mérlegelve pedig mindig azt a megoldást választja, ami a legjobb vállalkozása számára. Gyakran kemény döntéseket kell hoznia, ami a külvilág szemében kegyetlenségnek tűnhet, de azt az opciót választja, ami minimalizálja a céget fenyegető veszélyeket és maximalizálja a várható nyereséget.

A sikeres vállalkozó a jóslásban sem utolsó. Látnia kell cége jövőjét, a víziót, a kibontakozásra váró, lappangó lehetőségeket. Háromlábú szék helyett átfogó pénzügyi és marketing szemléletre lesz szüksége, hogy napról napra professzionálisabbá varázsolja vállalkozását.

0 Tovább

Megmérted már a vállalkozásod pulzusát?

Ha nincs rendben az egészségünk, akkor azt azonnal meg tudjuk állapítani, hiszen érezzük, amint romlik a közérzetünk. Persze arra nincsen pontos mutatószám, hogy éppen mennyire lettünk betegek, a 100%-os, kicsattanó állapothoz képest éppen mennyit estünk vissza. De számos esetben a láz, vagy akár a pulzus megmérése elég jól tájékoztat minket róla, hogy mekkora a baj.

Ha vállalkozásunk van, nem feltétlenül érezzük azonnal, vagy akár elég gyorsan, ha gond van. Nyilván vannak teljesen nyilvánvaló jelek – ha például egy ügyfelünk sincs, akkor nem sok jóra számíthatunk. De ha valamennyire megy a szekér, haladnak a dolgok, akkor nem biztos, hogy aggódunk a cégért – miközben lehet, hogy nagyon is kéne.

Ilyenkor jól jönne az üzleti életben is egy láz- vagy pulzusmérő, amit könnyen, rutinszerűen, bármikor ellenőrizhetünk, és a leolvasott érték megmutatná, hogy mennyire egészséges a vállalkozásunk.

Úgy látszik, nem csak bennünk, hanem másokban is felmerült ez az igény, és az elképzelést tett is követte. Ugyanis létrejött a vitalitás index, ami megmutatja, mennyire életképes, azaz mennyire egészségesen fejlődik a cégünk, vagy éppen azt, hogy éppen milyen fejlődési szakaszban tartunk.

Az index statisztikai szerepe nem más, mint hogy nem összehasonlítható, de összetartozó adatokból készít mutatót. Ezáltal egyetlen számmal kifejezhetünk egy olyan állapotot, ami valójában több jellemzőből áll.

A vitalitás index a cég életkora, saját tőkéje, jövedelmezősége és a kapcsolódó negatív események alapján készül. Attól függően, hogy végeredményként milyen értéket kapunk, más-más kategóriába kerülhetünk:

Nagyon jó (100-as érték):

  • a cég legalább 10 éve működik
  • az elmúlt 5 évben a saját tőke pozitív volt
  • nem volt negatív esemény
  • az utolsó 3 évben az adózott eredmény pozitív

Ha az utolsó feltétel nem teljesül, akkor csak jó a vitalitás. Ha a saját tőke nem pozitív, akkor csak megfelelő lesz az index.

Jó (200-as érték):

  • legalább 5 éve működik
  • a saját tőke az elmúlt 5 évben nem volt negatív
  • negatív esemény nem történt.

Ha a három közül az egyik nem teljesül, akkor csak megfelelő a vitalitás.

Megfelelő (300-as érték):

  • a cég nem áll felszámolás, kényszertörlés vagy csődeljárás alatt.

Rossz vitalitás (600-as érték):

  • felszámolás, csőd, kényszertörlés esemény státusza jelenleg is aktív.

Az index megállapításához nem kell ismernünk a kiszámításhoz szükséges képletet, és összegyűjtenünk az adatokat: elég beírnunk a cégünk azonosításához szükséges információkat egy internetes kalkulátorba, és máris megkapjuk az index értékét.

0 Tovább

Téged ki inspirál?

Sokan vagyunk úgy vele – leginkább persze fiatal korunkban – hogy azt érezzük: meg fogjuk váltani a világot, és valami olyat hozunk létre, amit előttünk még soha senki. Addig viszont már jóval kevesebben jutunk el, hogy ezt az alapvető érzést tett is kövesse. Főleg, ha a környezetünk nem motivál bennünket, hanem ellenkezőleg: visszahúz. Hiszen minek változtatni bármin is. Minden jó úgy, ahogy van.

A kétkedéssel és kishitűséggel szemben egy-egy pozitív példa nagyon inspiráló tud lenni. Ha látjuk, hogy másnak is sikerült kitörnie, hogy bizony el lehet érni a kitűzött célt, az jókora adag kreatív energiát szabadíthat fel bennünk.  Szerencsére a XXI. században, az internet, a megosztások, a startupok világában könnyen találhatunk magunknak követendő példaképeket. És még csak nem is kell őket távolról csodálnunk: akár kapcsolatba is léphetünk velük, megkérdezhetjük, hogyan csinálták. És ettől még hihetőbb, kézzelfoghatóbb lesz egy-egy sikersztori.

De a legátélhetőbb mégis csak az, ha valaki a szomszédból, a saját iskolánkból, falunkból, városunkból meséli el a sztoriját. És nem csak a szép emlékeket, hanem a kacskaringós és göröngyös utat, a zsákutcákat beleszövi a meséjébe. Mert ebből tanulhatunk igazán.

Ezért lesz érdemes ellátogatni november 5-én a Várkert Bazárba, a TALENTn Tehetségfórumra. Ugyanis olyan lelkes, tehetséges fiatalok fogják megosztani a saját történeteiket, akiknek jó értelemben véve megirigyelhetjük az energiáját, lendületét, önbizalmát és sikerét. Egyrészt felnézhetünk rájuk, másrészt biztosan inspirálni fognak minket arra, hogy mi is megvalósítsuk az álmainkat.

Az előadók egy része ismerős lehet a La Femme által létrehozott, immár évek óta zajló 50 tehetséges magyar fiatal programból. Találunk köztük muzsikust, cukrászt, trénert, sportolót, pszichológust, és még hosszan sorolhatnánk. Történetük más és más, mégis valahol ugyanarról szól: végigvittek, megvalósítottak egy számukra fontos dolgot, akár életkoruk, hátrányos helyzetük, vagy éppen a környezetük ellenére. Vagy egyszerűen csak a hobbijukat emelték kiemelkedően professzionális szintre.

Érdemes megnézni bemutatkozó filmjeiket a Sikerstory.hu oldalon, ahol egyébként élőben is közvetítik majd az eseményt. Annál is inkább célszerű ellátogatni ide, mert az előadókra szavazni is lehet, amit a szervezők egy nyereményjátékkal kötöttek egybe. Így a szerencsés szavazó egy vadiúj Apple iPadet vihet haza.

A konferencián az előadások négy fő téma köré szerveződnek: innováció, tudomány, művészet és társadalmi érték. Minden egyes blokkot egy olyan ismert személy nyit meg, aki az adott területen a programban résztvevő fiatalok mentora.

De mivel nem csak a fiataloké a világ, egy olyan kerekasztal beszélgetésre is sor kerül, amelyben bátor újrakezdők mutatkoznak be, akik ötven éves koruk felett mertek változatni, és ekkor valósították meg álmaikat.

Az eseményre a talentn.hu oldalon lehet regisztrálni, akár magánemberként, akár oktatási intézményként.

0 Tovább

Így nyerhetünk ivóvizet az esővízből

Régi technológiát fejlesztett tovább a MOME három hallgatója a Tiszta vizet a pohárba projektben. A speciális kiképzésű agyagedény segítségével a világ minden táján megoldható lenne az ivóvíz-ellátás – vezetékes vízszolgáltatás nélkül.

 Különleges terméket hozott létre tervezési feladat megoldása közben három diáklány. Jó Virginia, Kocsis Lujza és Varga Gyöngyvér, a MOME hallgatóiként 2014-ben mutatták be a vízszűrőt. Három dolog is inspirálta őket: a tiszta ivóvíz problémája, egy ősi technológia és egy olyan nemzetközi szervezet munkája, amelynek célja az emberek életminőségének javítása.

 Az edény alkotói szerint Földünkön jelenleg az egyik legnagyobb probléma az, hogy a hozzáférhető, egészséges ivóvíz-készletek fogynak, míg az ivóvizet nélkülözők száma növekszik. „A Potters for Peace nemzetközi szervezet a világ több táján egy ezüstkolloiddal bevont kerámia szűrőt alkalmaz. Ezt az ötletet adaptáltuk Magyarországra” mondta Varga Gyöngyvér egy tavaly januári design rendezvényen.

 Mindenképpen olyan termék létrehozása volt a céljuk, amely a fenntartható rendszerbe illeszkedik, és nem jár káros anyagok kibocsátásával, illetve környezetszennyezéssel.

Így működik a víztisztító kerámia
A szennyezett vizet a belső szűrőbe töltik. A víz átfolyik a külső, műanyagból készült edénybe. Az utóbbin elhelyezett csappal engedhetünk vizet a poharunkba.
Egyszerű fazekasagyagból készült – égetés során ugyanis porózus marad. Az edénybe tett víz átcsöpög rajta, ám ez alatt nagyrészt megszabadul a benne található szennyeződésektől, kórokozóktól.
Ha porózusabb az agyag, gyorsabban jut át rajta a víz. Ha pedig ezüstkolloiddal vonják be belül az edényt, az több mint 99 százalékos bakteriológiai védettséget biztosít. Az eljárást a WHO engedélyezte.

 A fent leírt eljárás az edény általános működési elve. Ahhoz, hogy a mindennapokban használni lehessen, Virginia, Lujza és Gyöngyvér három változatot tervezett. Egy kültéri, körülbelül 15 liter víz tisztítására alkalmas darabot, egy mázas felületű, több mint 2 literes konyhai prototípust, amely, mint azt a fejlesztők elmondták, a mázas cserepek tulajdonságait kihasználva - csak hűt, de nem szűr. A termékcsalád harmadik darabja egy két edényből álló mini hűtő, de áram nélkül: azt a külső edény azt jelenséget használja ki, hogy a víz a párolgása során hőt von el és így hűti le a belsőt.

„Kikísérleteztük a szűrő anyagát, hogy megfelelő legyen a víz áteresztése, ezért kávézaccot is felhasználtunk” – árulta el az Inspiráló Designelméleti Estek közönségének Kocsis Lujza. Mivel szerették volna rászorulókhoz is eljuttatni a szűrőt, egyik verziója, a szociális szűrő elkészítése 4000 forintba kerülne, viszont sorozatgyártással olcsóbbá lehetne tenni. A projekt jelenleg támogatókra vár, hogy elindulhasson a gyártás.

 Forrás és fotók: Tiszta vizet a pohárba Facebook közösség

0 Tovább

Useeme: karjelzésből villogó indexlámpa

Részben közösségi finanszírozással zajlik a Useeme mozgásérzékelős irányjelző fejlesztése. A magyar találmány elsősorban a kanyarodást segíti, biztonságosabbá téve a kerékpározást.

 Aki rendszeresen biciklizik, gyakran érzi magát kiszolgáltatottnak, védtelennek. Sok olyan helyzet adódik a közlekedés során, amelyet előre nem láthatunk, ezek között akadnak kifejezetten veszélyes szituációk is. Kerékpárral elsősorban a sávváltás és a kanyarodás bizonyulhat kockázatosnak. A karjelzések nem mindig látszanak megfelelően - különösen rossz időben, szürkületkor, illetve az esti órákban. Ezt a gondot orvosolná a Useeme Bicycle Turn Signals.

 A termék feltalálója, Nyirádi László, aki maga is kerékpáros, szerette volna, ha a kislánya biztonságosabb módon közlekedhet. Olyan eszközön kezdett dolgozni, amelynek segítségével a bicikliseket jóval könnyebb észrevenni az utakon, a lehetséges balesetek nagy részét pedig meg lehet előzni. Több éven át tartott a fejlesztés, mire megszületett a Useeme jelenlegi változata.

 Hogyan működik? Csuklónkra egy-egy karpántot kell tenni. A Useeme speciális rugalmas műanyagból készül, amely mindig visszanyeri az eredeti formáját, így nincsen szükség kényelmetlen csatokra vagy kapcsokra a rögzítéshez. A karpántokban mozgásérzékelőt helyeztek el, amelyet egy mikrokontrollerhez kapcsoltak. A mikrokontroller az érzékelőből származó adatokat folyamatosan értékeli. Így gyakorlatilag felismeri a mozdulatainkat irányváltoztatáskor.

A karpántba beépített LED-eket a mikrokontroller a mozgásunknak megfelelően automatikusan be- és kikapcsolja: kanyarodáskor és sávváltáskor fel-fel villannak. Ezt a fényjelzést minden irányból jól lehet látni, ráadásul hasonló a motorok és a gépkocsik sárga, villogó fényéhez.

 A Useeme működés közben:

Mint az a Useeme honlapján megjelent hivatalos közleményben is szerepel, a fejlesztés jelenleg még zajlik, két mérnök dolgozik a mikrokontroller programozásán. A munkát részben a közösségi finanszírozásnak köszönhetik, 2014-ben ugyanis az Indiegogo kampány során a támogatók összesen 3000 euróval járultak hozzá a sikerhez.

Itthon és külföldön is népszerűvé váltak a különböző közösségi finanszírozással foglalkozó oldalak. Az üzleti célú adományozás 2008-as világgazdasági válság, a pénzügyi és különösen a bankszektor nehézségei, a területen bevezetett szigorítások után vált egyre meghatározó alternatív finanszírozási formává. A hagyományos formákkal szemben egyik előnyük az, hogy például szélesebb réteg számára hozzáférhető a kezdőtőke, nem kell banki kölcsönhöz folyamodni. Ráadásul, aki az adományt kapja, nem függ egyetlen nagyobb támogatótól, hiszen sokszor néhány eurós, néhány dolláros, névtelenül adott összegekből jön össze a több ezres adomány.

A Useeme kampányfilmje a közösségi finanszírozáshoz:

0 Tovább

TALENTn

blogavatar

A Tehetség lehetőség. Te miben vagy tehetséges? Mi segítünk, hogy valóra váltsd terveidet. Információk, tippek, történetek.

Utolsó kommentek