Milyen a jó vállalkozó? Ha a következő 10 pont többsége igaz rád, akkor érdemes lehet vállalkozásba kezdened!

 A régi keretek átlépése, újak utak keresése. Steve Jobs, az Apple kultikus zsenije és Mark Zuckerberg, a Facebook-fenegyerek sorsa egy érdekes ponton találkozik. Saját ötleteiktől vezérelve, új trendeket diktálva váltak korszakalkotóvá. A vállalkozói archetípus képviselőjeként a mindent átható bizonyítási kényszer hajtotta őket, ennek szellemében találtak ki forradalmi innovációkat, melyek megváltoztatták a világhoz való viszonyunkat.

Egészséges önbizalom. A jó vállalkozó a pesszimizmus árnyékát is kerüli, igyekszik pozitív lenni, és hisz a cég víziójában. Az eredményes vállalkozók többsége kifelé élő, extrovertált és magabiztos személyiség (az introvertált, csendes befelé fordulás inkább az alkalmazotti viselkedés jellemzője a kutatások szerint).  

Kihívások keresése. Az emberek többségét sokkolják a nehéz helyzetek, ám az igazi vállalkozó élni sem tud állandó kihívások nélkül, ez ad neki „adrenalin rusht,” az élethez nélkülözhetetlen pörgést. Lételemük a változás, az állandóság untatja őket. Mindig új, még eddig járatlan utakat keresnek, melyen elindulva mindenki másnál sikeresebbek lehetnek.

A talpraesett vállalkozó ért az emberek nyelvén. Megtalálja a legjobb szakértőt a legfontosabb feladatokra, egyfajta szupercsapatot szervez maga köré (talál egy remek HR-est, profi pénzügyest és egy leleményes marketing stratégát). Könnyen megtalálja velük az összhangot: a munkatársai egy idő után már nem teherként élik meg a munkába járást, inkább egy összetartó közösség tagjaiként tekintenek magukra.

A kreatív vállalkozó motiválja a csapatát. A feladatok delegálása közben lelkesíti és ösztönzi az embereit, így azok jobban élvezik a munkát, ami harmonikusabb vállalati struktúrát és kifinomult vállalati kommunikációt eredményez.

Rendszerben gondolkodik. A rutinos vállalkozó pontosan tudja, hol kell keresnie az üzleti döntéseket alátámasztó adatokat, melyik alvállalkozóhoz kell fordulnia az ügyek intézésekor. Mindent rendszerben lát, szabályos táblázatokba szervez, hogy időt spóroljon a mindennapi feladatok megoldásával. Minél nagyobb a vállalat, annál féktelenebbé válik a káosz, ha a vezető nem ragaszkodik a jól átlátható struktúrákhoz. Az eredményesen dolgozó vállalkozó mindig átlátja a káoszt, legyen szó végtelennek tűnő Excel-táblázatokról, több szekrényt kitöltő szállítási adatokról vagy szofisztikáltan megfogalmazott jogi dokumentumokról.

Belső kontroll. Ebbe a csoportba tartozunk, (és egyúttal sikeres vállalkozóként gondolkozunk), ha úgy érezzük, mi irányítjuk életünk történéseit. A külső kontrollos személyiség ezzel szemben a külső eseményeket teszi felelőssé élete alakulásáért. A vérbeli vállalkozó tudja, hogyan lehet úrrá az élet megpróbáltatásain, ráadásul élvezi is ezt a küzdelmet.

Fokozott felelősségvállalás. Egy cég vezetője már nemcsak a saját pénzügyeiért lesz felelős, az alkalmazottakról is gondoskodnia kell. Ez nemcsak a hónap végi fizetés korrekt ütemezését jelenti: az ő vállát nyomja a vállalat fejlődése, a versenytársakkal való küzdelem folyamatos feszültsége, emellett a szervezeten belüli személyes konfliktusokat is orvosolnia kell. A több oldalról támadó felelősség nem nyomja agyon a vállalkozót, optimális esetben az egyensúly megteremtésének művészévé válik.

Racionális döntéshozás. Nehezen hozunk döntéseket, különösen akkor, ha az mások életére is hatással lehet. A sikeres vállalkozó számos éles helyzetben hozott döntéssel menti meg a cégét, a lehetséges opciókat mérlegelve pedig mindig azt a megoldást választja, ami a legjobb vállalkozása számára. Gyakran kemény döntéseket kell hoznia, ami a külvilág szemében kegyetlenségnek tűnhet, de azt az opciót választja, ami minimalizálja a céget fenyegető veszélyeket és maximalizálja a várható nyereséget.

A sikeres vállalkozó a jóslásban sem utolsó. Látnia kell cége jövőjét, a víziót, a kibontakozásra váró, lappangó lehetőségeket. Háromlábú szék helyett átfogó pénzügyi és marketing szemléletre lesz szüksége, hogy napról napra professzionálisabbá varázsolja vállalkozását.