Egyre több olyan globális szolgáltatás indul, ami segít megosztani és kamatoztatni a saját kapacitásainkat, erőforrásainkat. A divatos trend egyrészt sokaknak nyújt újfajta pénzkereseti lehetőséget, másrészt kihívást jelent a hagyományos gazdaságnak. És persze innovációs, vállalkozási lehetőséget kínál azoknak, akik maguk is ilyen szolgáltatással rukkolnak elő.

Az internet hajnalán a zene- és filmipar attól szenvedett, hogy a letölthető kalózmásolatok miatt visszaestek a bevételei. Mára viszont számos sikeres szolgáltatás működik, ahonnan a felhasználók pénzért, jogtisztán streamelhetnek vagy tölthetnek le zenéket, filmeket. Ettől persze a kalózkodás nem tűnt el, de közben egy hagyományos iparág megtanulta jól használni az új online csatornákat, és működő üzleti modellt épített rá.

A kereslet és a kínálat úgyis találkozni fog

Az internet remek eszköz arra, hogy összekösse azokat, akik keresnek, illetve kínálnak valamit. Nem véletlen, hogy a web hőskorában a társkereső, álláskereső oldalak, az eladó ingatlanokat, autókat és használt dolgokat listázó adatbázisok pörögtek nagyon. Azóta az online világban lezajlott néhány forradalom, többek között eljött a közösségi média, a megosztások világa, másrészt ma már bárkinek lehet a zsebében egy telefonként is működő számítógép. Mindezek következtében sokkal egyszerűbben és hatékonyabban tudjuk felkínálni hasznosításra a saját tudásunkat, szabad kapacitásunkat, mint eddig bármikor.

A vállalkozás a mindennapok része lesz

Manapság már az is elég lehet a vállalkozáshoz, hogy a mobilunkon beregisztrálunk egy olyan virtuális piacra, ahol szükség van arra, amit kínálni tudunk. Ez lehet például a szaktudásunk: a Fiverr.com oldalon a grafikustól a programozóig találhatunk olyan munkaerőt, akik egyszerűbb dolgokat öt dollárért is megcsinálnak nekünk. És ez nem alamizsna, inkább olyan önreklám, amivel még pénzt is lehet keresni: mivel a vállalkozók tudják, hogy az elégedett ügyfél vissza fog térni, hogy többet rendeljen.

Az sem probléma, ha nincs kiadható házunk, lakásunk, csak egy ágyat tudnánk felkínálni a hozzánk látogató turistáknak. Erre való például az Airbnb: ha regisztrálunk a rendszerbe, meg tudnak minket találni azok az utazók, akiknek ez a szálláslehetőség éppen megfelel.

De áruba bocsáthatjuk például az autónkat és a vezetői tudásunkat is. Szerte a világon nagy hullámokat vetett az Uber megjelenése: a cég egy applikáció segítségével összeköti az amatőr sofőröket és utazni vágyókat, vagyis bárki taxissá válhat, mégpedig annyi időre, amennyire szeretne.

Személyes haszon kontra gazdasági károk

Ezeknek a megoldásoknak persze árnyoldala is van. Miközben jó lehetőségeket kínálnak a szolgáltatásokat használó embereknek, több ponton is kikezdik a gazdaság hagyományos működését. Problémaként merülhet fel az adókerülés, a hatósági engedély hiánya, ellenőrizetlen lehet a minőség, sérülhet a biztonság. Ezek mind komoly problémák, amelyekkel foglalkozni kell és megoldást kell rájuk keresni. De a trendeket megállítani és visszafordítani nem lehet. Ahogy a zene- és filmipar is megtalálta a maga helyét az új világban, idővel ezek a kérdések is rendeződni fognak.

Kihat a munka világára is

A globálisan működő Ubernek 2000 alkalmazottjára 160 ezer szerződött partner jut. Ez az 1:80-as arány jól jelzi, hogy a számítógépek, okostelefonok adta mobilitásra építve egyre több cég indul el abba az irányba, hogy munkatársait egyfajta vállalkozóként kezeli. A vállalat számára ez kisebb költséggel és számos esetben akár hatékonyabb működéssel járhat, a munkavállaló pedig rugalmasabban kezelheti a munkaidejét, és akár be se kell mennie a munkahelyére. Ha ezek a trendek erősödni fognak, akkor fel kell készülnünk arra, hogy a mindennapokban is vállalkozói szemlélettel dolgozzunk.

Csináljunk magunknak piacot

Ha már egyszer sikerült kilépnünk a komfortzónánkból, akkor miért ne lépjünk még nagyobbat? Az internet, mint csatorna nem csak arra jó, hogy már létező virtuális piacokhoz csatlakozzunk – mi is létrehozhatunk új, hasonló szolgáltatásokat. Lehet, hogy első körben csak a barátainkat, ismerőseinket fogjuk vele elérni. De ha valami jót találunk ki, és ügyesen kötjük össze a keresletet meg a kínálatot, akkor elindulhat a növekedés, és akár még a világot is meghódíthatjuk. Egyáltalán nem lehetetlen - de arra azért számítsunk, hogy az ötleten kívül ambícióra, kitartásra és sok munkára is szükségünk lesz. De ez már egy másik sztori, amiről később fogunk írni…