Szakértelemmel és minőségi szolgáltatással kezdődik, óriási nyereséggel végződik - ez a kirobbanóan sikeres vállalkozások forgatókönyve. A cégek javarésze jól átgondolt és precízen megvalósított üzleti stratégiával ér el anyagi sikereket, és emelkedik ki a versenytársak tengeréből. Cikkünkből kiderül, milyen lépésekkel indíthatunk be egy jól működő vállalkozást.
Üzleti tervezés a piaci jelenlét előtt. Az új cégek többsége pár éven belül becsődöl. Azok a vállalatok aratnak sikert, akik már a cég „gyermekkorában” pontos stratégiával rendelkeznek vállalatuk működéséről. Tisztázzuk, mire vállalkozunk, milyen terméket és szolgáltatást szeretnénk eladni. Érdemes kutatást végeznünk, hogy kiderítsük, mekkora igény van a termékünkre jelenlegi piacon. A részletes üzleti környezetelemzésből megtudjuk, mennyire erősek a vetélytársaink, milyen árakkal dolgoznak az adott iparági szektorban. Egy előzetes piackutatással is sok problémát megelőzhetünk. A piackutatás átfogó képet ad a felvevőpiac nagyságáról, az emberek érdeklődéséről, a termékünk/szolgáltatásunk életképességéről is.
Körvonalazzuk, kiket szeretnénk megszólítani, kik lesznek a célcsoportunk tagjai – ugyanis csak az érdeklődésükre hangolt marketinggel érhetünk el eredményeket, adhatunk el minél több terméket. Mérlegeljük, mekkora megtérülésre számíthatunk az általunk befektetett összeggel. A történet pénzügyi dimenzióját részletekbe menően ismernünk kell, mert csak így lehetnek elképzeléseink a kiadások nagyságáról és a várható nyereségről.
Elemezzük erősségeinket és gyengeségeinket SWOT analízissel! Segítségével könnyebben mutathatjuk meg ügyfeleinknek cégünk erényeit, jelentősen javíthatunk a vállalat gyenge pontjain. Az angol mozaikszó négy faktorral jellemzi cégünk lehetőségeit:
Strengths - Mik az erősségeink, miben vagyunk a legjobbak? Óriási előnyt kovácsolhatunk például az adott területen szerzett szakértelmünkből (az ügyfelek a specialistákban, egy adott terület ismert és elismert szakembereiben bíznak meg a legjobban).
Weaknesses - Miben vagyunk gyengébbek? Miben kellene még fejlődnünk? Az új vállalkozásokat például kevesen ismerik, ami komoly rizikót jelent. Már a cég beindítása előtt ki kell találnunk, milyen csatornákon váljunk népszerűvé.
Opportunities - Milyen lehetőségeink vannak adott piacon a célcsoportunkra vonatkozóan? Egy réspiacra való behatolás például remek lehetőségekkel kecsegtet, óriási versenyelőnyt jelent a piacon.
Threats - Milyen veszélyek fenyegetik vállalunk működését? Ha például egy hozzánk sok tekintetben hasonló vállalkozás alacsonyabb árakkal jelenik meg a piacon, akkor érdemes átgondolni az árstratégiánkat.
Minél több tényezőt veszünk figyelembe, annál pontosabb prognózisokat fogalmazhatunk meg vállalatunk jövőbeli működéséről, annál kevésbé érhetnek minket kellemetlen meglepetések. Csökkentsük a minimumra a vállalatunkat veszélyeztető kockázatok számát, és máris megtettük az első lépést a siker útján. Ha túl sok rizikótényezőt találunk, akkor érdemes más piaci lehetőséget keresni, más célcsoportokat megszólítani.
Mi kell még a jól működő vállalkozás beindításához? Profi pénzügyi tervezés és a megfelelő marketingkoncepció kialakítása. Következő cikkünkből az is ki fog derülni, milyen további lépésekkel alapozhatjuk meg vállalkozásunk sikerét.
Utolsó kommentek