Szolgáltató adatai Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Útravaló kezdő vállalkozóknak: kezdd a stratégiával!

Szakértelemmel és minőségi szolgáltatással kezdődik, óriási nyereséggel végződik - ez a kirobbanóan sikeres vállalkozások forgatókönyve. A cégek javarésze jól átgondolt és precízen megvalósított üzleti stratégiával ér el anyagi sikereket, és emelkedik ki a versenytársak tengeréből. Cikkünkből kiderül, milyen lépésekkel indíthatunk be egy jól működő vállalkozást.

Üzleti tervezés a piaci jelenlét előtt.  Az új cégek többsége pár éven belül becsődöl. Azok a vállalatok aratnak sikert, akik már a cég „gyermekkorában” pontos stratégiával rendelkeznek vállalatuk működéséről. Tisztázzuk, mire vállalkozunk, milyen terméket és szolgáltatást szeretnénk eladni. Érdemes kutatást végeznünk, hogy kiderítsük, mekkora igény van a termékünkre jelenlegi piacon. A részletes üzleti környezetelemzésből megtudjuk, mennyire erősek a vetélytársaink, milyen árakkal dolgoznak az adott iparági szektorban. Egy előzetes piackutatással is sok problémát megelőzhetünk. A piackutatás átfogó képet ad a felvevőpiac nagyságáról, az emberek érdeklődéséről, a termékünk/szolgáltatásunk életképességéről is.

Körvonalazzuk, kiket szeretnénk megszólítani, kik lesznek a célcsoportunk tagjai – ugyanis csak az érdeklődésükre hangolt marketinggel érhetünk el eredményeket, adhatunk el minél több terméket. Mérlegeljük, mekkora megtérülésre számíthatunk az általunk befektetett összeggel. A történet pénzügyi dimenzióját részletekbe menően ismernünk kell, mert csak így lehetnek elképzeléseink a kiadások nagyságáról és a várható nyereségről.

Elemezzük erősségeinket és gyengeségeinket SWOT analízissel! Segítségével könnyebben mutathatjuk meg ügyfeleinknek cégünk erényeit, jelentősen javíthatunk a vállalat gyenge pontjain.  Az angol mozaikszó négy faktorral jellemzi cégünk lehetőségeit:

Strengths - Mik az erősségeink, miben vagyunk a legjobbak? Óriási előnyt kovácsolhatunk például az adott területen szerzett szakértelmünkből (az ügyfelek a specialistákban, egy adott terület ismert és elismert szakembereiben bíznak meg a legjobban).

Weaknesses - Miben vagyunk gyengébbek? Miben kellene még fejlődnünk? Az új vállalkozásokat például kevesen ismerik, ami komoly rizikót jelent. Már a cég beindítása előtt ki kell találnunk, milyen csatornákon váljunk népszerűvé.

Opportunities - Milyen lehetőségeink vannak adott piacon a célcsoportunkra vonatkozóan? Egy réspiacra való behatolás például remek lehetőségekkel kecsegtet, óriási versenyelőnyt jelent a piacon. 

Threats - Milyen veszélyek fenyegetik vállalunk működését? Ha például egy hozzánk sok tekintetben hasonló vállalkozás alacsonyabb árakkal jelenik meg a piacon, akkor érdemes átgondolni az árstratégiánkat.

Minél több tényezőt veszünk figyelembe, annál pontosabb prognózisokat fogalmazhatunk meg vállalatunk jövőbeli működéséről, annál kevésbé érhetnek minket kellemetlen meglepetések. Csökkentsük a minimumra a vállalatunkat veszélyeztető kockázatok számát, és máris megtettük az első lépést a siker útján. Ha túl sok rizikótényezőt találunk, akkor érdemes más piaci lehetőséget keresni, más célcsoportokat megszólítani.

Mi kell még a jól működő vállalkozás beindításához? Profi pénzügyi tervezés és a megfelelő marketingkoncepció kialakítása. Következő cikkünkből az is ki fog derülni, milyen további lépésekkel alapozhatjuk meg vállalkozásunk sikerét.

0 Tovább

Megmérted már a vállalkozásod pulzusát?

Ha nincs rendben az egészségünk, akkor azt azonnal meg tudjuk állapítani, hiszen érezzük, amint romlik a közérzetünk. Persze arra nincsen pontos mutatószám, hogy éppen mennyire lettünk betegek, a 100%-os, kicsattanó állapothoz képest éppen mennyit estünk vissza. De számos esetben a láz, vagy akár a pulzus megmérése elég jól tájékoztat minket róla, hogy mekkora a baj.

Ha vállalkozásunk van, nem feltétlenül érezzük azonnal, vagy akár elég gyorsan, ha gond van. Nyilván vannak teljesen nyilvánvaló jelek – ha például egy ügyfelünk sincs, akkor nem sok jóra számíthatunk. De ha valamennyire megy a szekér, haladnak a dolgok, akkor nem biztos, hogy aggódunk a cégért – miközben lehet, hogy nagyon is kéne.

Ilyenkor jól jönne az üzleti életben is egy láz- vagy pulzusmérő, amit könnyen, rutinszerűen, bármikor ellenőrizhetünk, és a leolvasott érték megmutatná, hogy mennyire egészséges a vállalkozásunk.

Úgy látszik, nem csak bennünk, hanem másokban is felmerült ez az igény, és az elképzelést tett is követte. Ugyanis létrejött a vitalitás index, ami megmutatja, mennyire életképes, azaz mennyire egészségesen fejlődik a cégünk, vagy éppen azt, hogy éppen milyen fejlődési szakaszban tartunk.

Az index statisztikai szerepe nem más, mint hogy nem összehasonlítható, de összetartozó adatokból készít mutatót. Ezáltal egyetlen számmal kifejezhetünk egy olyan állapotot, ami valójában több jellemzőből áll.

A vitalitás index a cég életkora, saját tőkéje, jövedelmezősége és a kapcsolódó negatív események alapján készül. Attól függően, hogy végeredményként milyen értéket kapunk, más-más kategóriába kerülhetünk:

Nagyon jó (100-as érték):

  • a cég legalább 10 éve működik
  • az elmúlt 5 évben a saját tőke pozitív volt
  • nem volt negatív esemény
  • az utolsó 3 évben az adózott eredmény pozitív

Ha az utolsó feltétel nem teljesül, akkor csak jó a vitalitás. Ha a saját tőke nem pozitív, akkor csak megfelelő lesz az index.

Jó (200-as érték):

  • legalább 5 éve működik
  • a saját tőke az elmúlt 5 évben nem volt negatív
  • negatív esemény nem történt.

Ha a három közül az egyik nem teljesül, akkor csak megfelelő a vitalitás.

Megfelelő (300-as érték):

  • a cég nem áll felszámolás, kényszertörlés vagy csődeljárás alatt.

Rossz vitalitás (600-as érték):

  • felszámolás, csőd, kényszertörlés esemény státusza jelenleg is aktív.

Az index megállapításához nem kell ismernünk a kiszámításhoz szükséges képletet, és összegyűjtenünk az adatokat: elég beírnunk a cégünk azonosításához szükséges információkat egy internetes kalkulátorba, és máris megkapjuk az index értékét.

0 Tovább

Téged ki inspirál?

Sokan vagyunk úgy vele – leginkább persze fiatal korunkban – hogy azt érezzük: meg fogjuk váltani a világot, és valami olyat hozunk létre, amit előttünk még soha senki. Addig viszont már jóval kevesebben jutunk el, hogy ezt az alapvető érzést tett is kövesse. Főleg, ha a környezetünk nem motivál bennünket, hanem ellenkezőleg: visszahúz. Hiszen minek változtatni bármin is. Minden jó úgy, ahogy van.

A kétkedéssel és kishitűséggel szemben egy-egy pozitív példa nagyon inspiráló tud lenni. Ha látjuk, hogy másnak is sikerült kitörnie, hogy bizony el lehet érni a kitűzött célt, az jókora adag kreatív energiát szabadíthat fel bennünk.  Szerencsére a XXI. században, az internet, a megosztások, a startupok világában könnyen találhatunk magunknak követendő példaképeket. És még csak nem is kell őket távolról csodálnunk: akár kapcsolatba is léphetünk velük, megkérdezhetjük, hogyan csinálták. És ettől még hihetőbb, kézzelfoghatóbb lesz egy-egy sikersztori.

De a legátélhetőbb mégis csak az, ha valaki a szomszédból, a saját iskolánkból, falunkból, városunkból meséli el a sztoriját. És nem csak a szép emlékeket, hanem a kacskaringós és göröngyös utat, a zsákutcákat beleszövi a meséjébe. Mert ebből tanulhatunk igazán.

Ezért lesz érdemes ellátogatni november 5-én a Várkert Bazárba, a TALENTn Tehetségfórumra. Ugyanis olyan lelkes, tehetséges fiatalok fogják megosztani a saját történeteiket, akiknek jó értelemben véve megirigyelhetjük az energiáját, lendületét, önbizalmát és sikerét. Egyrészt felnézhetünk rájuk, másrészt biztosan inspirálni fognak minket arra, hogy mi is megvalósítsuk az álmainkat.

Az előadók egy része ismerős lehet a La Femme által létrehozott, immár évek óta zajló 50 tehetséges magyar fiatal programból. Találunk köztük muzsikust, cukrászt, trénert, sportolót, pszichológust, és még hosszan sorolhatnánk. Történetük más és más, mégis valahol ugyanarról szól: végigvittek, megvalósítottak egy számukra fontos dolgot, akár életkoruk, hátrányos helyzetük, vagy éppen a környezetük ellenére. Vagy egyszerűen csak a hobbijukat emelték kiemelkedően professzionális szintre.

Érdemes megnézni bemutatkozó filmjeiket a Sikerstory.hu oldalon, ahol egyébként élőben is közvetítik majd az eseményt. Annál is inkább célszerű ellátogatni ide, mert az előadókra szavazni is lehet, amit a szervezők egy nyereményjátékkal kötöttek egybe. Így a szerencsés szavazó egy vadiúj Apple iPadet vihet haza.

A konferencián az előadások négy fő téma köré szerveződnek: innováció, tudomány, művészet és társadalmi érték. Minden egyes blokkot egy olyan ismert személy nyit meg, aki az adott területen a programban résztvevő fiatalok mentora.

De mivel nem csak a fiataloké a világ, egy olyan kerekasztal beszélgetésre is sor kerül, amelyben bátor újrakezdők mutatkoznak be, akik ötven éves koruk felett mertek változatni, és ekkor valósították meg álmaikat.

Az eseményre a talentn.hu oldalon lehet regisztrálni, akár magánemberként, akár oktatási intézményként.

0 Tovább

Oszd meg és profitálj

Egyre több olyan globális szolgáltatás indul, ami segít megosztani és kamatoztatni a saját kapacitásainkat, erőforrásainkat. A divatos trend egyrészt sokaknak nyújt újfajta pénzkereseti lehetőséget, másrészt kihívást jelent a hagyományos gazdaságnak. És persze innovációs, vállalkozási lehetőséget kínál azoknak, akik maguk is ilyen szolgáltatással rukkolnak elő.

Az internet hajnalán a zene- és filmipar attól szenvedett, hogy a letölthető kalózmásolatok miatt visszaestek a bevételei. Mára viszont számos sikeres szolgáltatás működik, ahonnan a felhasználók pénzért, jogtisztán streamelhetnek vagy tölthetnek le zenéket, filmeket. Ettől persze a kalózkodás nem tűnt el, de közben egy hagyományos iparág megtanulta jól használni az új online csatornákat, és működő üzleti modellt épített rá.

A kereslet és a kínálat úgyis találkozni fog

Az internet remek eszköz arra, hogy összekösse azokat, akik keresnek, illetve kínálnak valamit. Nem véletlen, hogy a web hőskorában a társkereső, álláskereső oldalak, az eladó ingatlanokat, autókat és használt dolgokat listázó adatbázisok pörögtek nagyon. Azóta az online világban lezajlott néhány forradalom, többek között eljött a közösségi média, a megosztások világa, másrészt ma már bárkinek lehet a zsebében egy telefonként is működő számítógép. Mindezek következtében sokkal egyszerűbben és hatékonyabban tudjuk felkínálni hasznosításra a saját tudásunkat, szabad kapacitásunkat, mint eddig bármikor.

A vállalkozás a mindennapok része lesz

Manapság már az is elég lehet a vállalkozáshoz, hogy a mobilunkon beregisztrálunk egy olyan virtuális piacra, ahol szükség van arra, amit kínálni tudunk. Ez lehet például a szaktudásunk: a Fiverr.com oldalon a grafikustól a programozóig találhatunk olyan munkaerőt, akik egyszerűbb dolgokat öt dollárért is megcsinálnak nekünk. És ez nem alamizsna, inkább olyan önreklám, amivel még pénzt is lehet keresni: mivel a vállalkozók tudják, hogy az elégedett ügyfél vissza fog térni, hogy többet rendeljen.

Az sem probléma, ha nincs kiadható házunk, lakásunk, csak egy ágyat tudnánk felkínálni a hozzánk látogató turistáknak. Erre való például az Airbnb: ha regisztrálunk a rendszerbe, meg tudnak minket találni azok az utazók, akiknek ez a szálláslehetőség éppen megfelel.

De áruba bocsáthatjuk például az autónkat és a vezetői tudásunkat is. Szerte a világon nagy hullámokat vetett az Uber megjelenése: a cég egy applikáció segítségével összeköti az amatőr sofőröket és utazni vágyókat, vagyis bárki taxissá válhat, mégpedig annyi időre, amennyire szeretne.

Személyes haszon kontra gazdasági károk

Ezeknek a megoldásoknak persze árnyoldala is van. Miközben jó lehetőségeket kínálnak a szolgáltatásokat használó embereknek, több ponton is kikezdik a gazdaság hagyományos működését. Problémaként merülhet fel az adókerülés, a hatósági engedély hiánya, ellenőrizetlen lehet a minőség, sérülhet a biztonság. Ezek mind komoly problémák, amelyekkel foglalkozni kell és megoldást kell rájuk keresni. De a trendeket megállítani és visszafordítani nem lehet. Ahogy a zene- és filmipar is megtalálta a maga helyét az új világban, idővel ezek a kérdések is rendeződni fognak.

Kihat a munka világára is

A globálisan működő Ubernek 2000 alkalmazottjára 160 ezer szerződött partner jut. Ez az 1:80-as arány jól jelzi, hogy a számítógépek, okostelefonok adta mobilitásra építve egyre több cég indul el abba az irányba, hogy munkatársait egyfajta vállalkozóként kezeli. A vállalat számára ez kisebb költséggel és számos esetben akár hatékonyabb működéssel járhat, a munkavállaló pedig rugalmasabban kezelheti a munkaidejét, és akár be se kell mennie a munkahelyére. Ha ezek a trendek erősödni fognak, akkor fel kell készülnünk arra, hogy a mindennapokban is vállalkozói szemlélettel dolgozzunk.

Csináljunk magunknak piacot

Ha már egyszer sikerült kilépnünk a komfortzónánkból, akkor miért ne lépjünk még nagyobbat? Az internet, mint csatorna nem csak arra jó, hogy már létező virtuális piacokhoz csatlakozzunk – mi is létrehozhatunk új, hasonló szolgáltatásokat. Lehet, hogy első körben csak a barátainkat, ismerőseinket fogjuk vele elérni. De ha valami jót találunk ki, és ügyesen kötjük össze a keresletet meg a kínálatot, akkor elindulhat a növekedés, és akár még a világot is meghódíthatjuk. Egyáltalán nem lehetetlen - de arra azért számítsunk, hogy az ötleten kívül ambícióra, kitartásra és sok munkára is szükségünk lesz. De ez már egy másik sztori, amiről később fogunk írni…

0 Tovább

TALENTn

blogavatar

A Tehetség lehetőség. Te miben vagy tehetséges? Mi segítünk, hogy valóra váltsd terveidet. Információk, tippek, történetek.

Utolsó kommentek