A gasztroblogok világában üde színfolt a Házisáfrány, melynek írója nem csak a konyhában mozog otthonosan, hanem mesél is. A szerző beenged rendkívül fordulatos életébe. Történetei utazásairól, barátságokról, emlékezetes és vicces randikről szólnak. Ha már énmárka, legyen szubjektív és őszinte. Mellesleg a receptek profik, pontosak és izgalmasak. Minket megfőzött.
Yummber – szakácsok, ha összefognak
A magyar Yummber a már világszerte ismert Uber taxik mintájára jött létre, annak működési elvén alapuló gasztroalkalmazás. Célja, hogy összehozzon otthon főző embereket enni akaró ismeretlenekkel. Fejlesztői világuralomra törnek, a mobilalkalmazás bárhol letölthető és bárhol lehet hozzá kapcsolódni.
Sharing – a 21. század varázsszava
Kalmár Péter ötletgazdának nincs jogosítványa. Ez a tény látszólag nem függ össze az otthoni vendéglátással, mégis ez volt a Yummber létrejöttének közvetlen előzménye. Évtizedek óta taxival jár, így elsők közt ismerte meg és használta az Uber közösségi alkalmazást. Az egykori hippi szlogen, a Peace and Love mintájára jöttek létre a 21. századi online világ vezérszavai: Trust and Share (bízz és oszd meg), ami bizonyos termékekhez, szolgáltatásokhoz, információkhoz közösségi hozzáférést feltételez. Alapja az internet, ahol a közösség tagjai egymással közvetlenül léphetnek kapcsolatba, illetve a bizalom.
Mielőtt teljesen ellágyulnánk, csendben megjegyezzük, hogy ez a bizalom alapvetően nem az eredendő emberi jóságra alapoz csupán, hanem a jól felépített és pontosan működtetett struktúra és a kölcsönös, nyílt visszajelzések együttesének eredménye. A fenti példán túl ilyen módon működnek az Airbnb vagy még inkább a Couchsurfing szálláskereső oldalak, az Oszkár és a Blabla Car telekocsi-szolgáltatás, vagy a Rukkola nevű oldal, ahol a felhasználók könyveket cserélhetnek – a keresett darab fejében egy másikat felajánlva. Hasonló az izraeli-spanyol fejlesztésű EatWith oldal is, ahol a folklórestektől megcsömörlött turisták valódi ízeket kóstolhatnak helyi házigazdák otthonaiban.
A házi ebéd vagy vacsora mellett külön hozadék az emberi faktor: a turisták egy kattintással bejelentkezhetnek egy helyi családhoz a közös vacsorára. Miközben a helyiek ezzel pénzt is keresnek, mindketten új élményekkel is gazdagodnak. Képzeljük csak el, utazóként mennyi az esélyünk arra, hogy meghívjanak ismeretlenek a lakásukba és bepillantást nyerhessünk a hétköznapjaikba. Arról nem is beszélve, hogy rengeteg hasznos információt és tippet kaphatunk.
Kalmár Péter arra gondolt, miért ne lehetne itthon is valami hasonlót létrehozni? Következő lépésként már Becker György reklámpszichológussal gondolkoztak a több nyelven is jól hangzó elnevezésen. A Yummber egyrészt idézi az angol yummy (finom) kifejezést, másrészt hajaz az Uber-re, és az sem elhanyagolható szempont, hogy könnyen megjegyezhető.
400 lájk a paprikás csirkére
Az induláskor a profi és fiatalos, könnyen kezelhető honlapon kívül fontos volt, hogy az interneten átüssön: az ételek, a házigazdák és az élmény igazi. Emiatt hatvan gyakorló háziasszonyt eresztettek össze a Szimpla Kertben egy közös főzéses ötletelésre – ők lettek a kezdő csapat. A tervezéskor Rózsi néninek nevezték a képzeletbeli szakácsnőt, ám gyorsan kiderült, a Yummber nem kifejezetten az unatkozó nagymamák alkalmazása. A regisztráló alkalmi séfek közt sok volt az egyébként gasztronómia iránt érdeklődő fiatal, köztük remekül főző fiúk is.
Ma már 800 regisztrált házi séfjük van. Néhányan kimondottan különleges gasztroélményt ígérnek, így Budapesten ehetünk akár dél-amerikai levest, etióp salátát vagy sóletet töltött libanyakkal. Aki megéhezett, annak elegendő a telefonján elővenni az applikációt, ami térképen mutatja a legközelebbi Yummber-lehetőséget, ahová be lehet csengetni egy jó ebédre vagy vacsorára. A programban szűrni lehet a földrajzi elhelyezkedés mellett a legjobb minősítést kapott házigazdákra, vagy akár arra is, hol főznek vegáknak, cukor- vagy gluténmentesen, indiait hagyományosan magyarosat vagy kínait. A rögtönzött séfek saját lakásukban fogadják a bejelentkezőt, aki fizeti a vendéglátásért az előre megszabott árat, majd értékeli az élményt a Yummber oldalon.
Szabad mindezt?
A hazai ötletek egy része elvész, hiába tűnik zseniálisnak. Ahogy a kereskedelemben vannak eladó és vásárló típusok, úgy az innovációban is vannak ötletgazdák és megvalósítók. A kettő nem feltétlenül esik egybe.
Kalmár Péter esetében létrejött az a szerencsés csillagállás (nevezzük inkább tudatos döntésnek), miszerint a Yummber létrehozásához a részfeladatokat hozzáértők végezték. A grafikus rajzolt, a befektető számolt, a programozó programozott, a jogászok megfelelő környezetet teremtettek a vállalkozásnak. Kézenfekvőnek tűnik, de ha jobban belegondolunk, nem az.
A Yummber esetében azonnal megjelentek az ellendrukkerek is – akik érdekes módon nem a bevételeiket féltő éttermesek voltak. Bíró Lajos, korunk gasztromegmondóembere szerint a Yummber teljesen más műfaj, ami jól megfér a profi vendéglátóhelyek mellett. A tevékenység mindemellett teljesen legális, ugyanis 14 adag ételig bárki értékesítheti a saját főztjét a saját konyhájában, mindössze bejelentési kötelezettsége van. A Yummber valószínűleg nem lesz senki megélhetésének alapja, de lehet vele némi konyhapénzt keresni. A lényeg: a siker a szerencsén kívül a beletett energián múlik. A Yummber abban segít, hogy minderre lehetőséget biztosít.
Utolsó kommentek